اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ خدایا باش براى ولى خود الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى ابآئِهِ، فى حضرت حجت فرزند امام حسن عسكرى درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در هذِهِ السَّاعَةِ، وَفى كُلِّ ساعَةٍ، وَلِیّاً وَحافِظاً، وَقآئِداً وَناصِراً، وَدَلیلاً این ساعت و در هر ساعت یار و مددكار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما وَعَیْناً، حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً، وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً و دیده بان تا او را از روى میل و رغبت مردم در روى زمین سكونت دهى و بهره مندش سازى زمانى دراز
تروریستهای جبهه النصره مسئولیت نبش قبر آرامگاه «حجر بن عدی» صحابه امام علی(ع) را برعهده گرفتند.
گروه تروریستی النصره وابسته به سازمان القاعده با صدور بیانیهای در فیس بوک مسئولیت حمله به آرامگاه «حجر بن عدی» را برعهده گرفت.
تروریست ها در این بیانیه مدعی شدند که پیکر حجر بن عدی را جای دیگر بر اساس اصول شرعی خاک کردهاند چراکه پیش از این، ایشان بر خلاف اصول شریعت دفن شده بود.
روز گذشته تروریستها، قبر «حجر بن عدی» صحابی حضرت علی علیه السلام را نبش کرده و پیکر وی را که هنوز سالم مانده را ربودند.
حجر بن عدی در سال 51 به همراه پسرش و تعدادی دیگر از صحابه توسط معاویه بن ابی سفیان به شهادت رسید.وی از یاران امام علی(ع) و فرمانده سپاه ایشان در جنگ نهروان علیه خوارج بود.
علمای مذاهب مختلف روز گذشته اقدام گروههای تروریستی در این کشور در نبش قبر حجر بن عدی را محکوم کردند.
در سوره ابراهيم فرمود: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي
الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ» ؛ ابراهيم (14)، آيه 8. اگر
همه مردم روى زمين كافر بشوند نقصى بر خدا وارد نيست و كمبودى براى خدا ايجاد
نمىشود.
بعضىها كارى را انجام مىدهند براى اين كه سودى ببرند، مثلاً كسى
خانهاى را مىسازد كه در آن سكونت كند يا خانهاى مىسازد كه بفروشد و از آن سود
ببرد. غرض از خانهسازى در اينجا، سود بردن صاحب خانه است. گاه هدف از ساختن اين
بنا سود بردن نيست، جود كردن است، مثل كسى كه وضع مالىاش از راه حلال درست است،
مسكن دارد و در عين حال براى دانشجويان خوابگاه مىسازد. او سودى نمىبرد ولى جود
مىكند، اگر اين كار را نكند ناقص است، سخاوت ندارد، چون مىخواهد به جود و سخا كه
يك كمال است برسد خوابگاه مىسازد.
پس بعضىها ناقصند، كار انجام مىدهند تا سود
ببرند، بعضىها ناقصند كارى انجام مىدهند تا جود كنند.
جوانی خدمت امام حسین علیه السلام رسید و گفت، من مردی گناهکارم و نمیتوانم خود را در انجام گناهان باز دارم، مرا نصیحتی فرما.
قال الامام الحسین علیه السلام:
«افعل خمسة اشیاء و اذنب ما شئت، فاول ذلک: لا تاکل رزق الله و اذنب ما شئت، و الثانی: اخرج من ولایة الله و اذنب ما شئت، و الثالث: اطلب موضعا لا یراک الله و اذنب ما شئت، و الرابع: اذا جاء ملک الموت لیقبض روحک فادفعه عن نفسک و اذنب ما شئت، و الخامس: اذا ادخلک مالک فی النار فلا تدخل فی النار و اذنب ما شئت.» (1)
امام حسین علیه السلام فرمود:
«پنج کار را انجام بده و آنگاه هر چه میخواهی گناه کن.
اول: روزی خدا را مخور و هر چه میخواهی گناه کن.
دوم: از حکومتخدا بیرون برو و هر چه میخواهی گناه کن.
سوم: جایی را انتخاب کن تا خداوند تو را نبیند و هر چه میخواهی گناه کن.
چهارم: وقتی عزرائیل برای گرفتن جان تو آمد او را از خود بران و هر چه میخواهی گناه کن.
پنجم: زمانی که مالک دوزخ تو را به سوی آتش میبرد در آتش وارد مشو و هر چه میخواهی گناه کن.»
جوان اندکی فکر کرد و شرمنده شد و در برابر واقعیتهای طرح شده چارهای جز توبه نداشت.
ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:,
خدایا تو را دوست دارم ! می خواهم تو را بیشتر و بیشتر دوست داشته باشم ! می خواهم تو را تا سرحد سرمستی و شوریدگی دوست بدارم . عشق و ایمانی ناب - درخور درگاه نیلوفرینت - بمن عطا کن .
خدایا قلبم تشنه نور و عشق توست !هر روز در افکار و آرزوهایم به سوی من بیا ! در رویاهایم ؛ در خنده نشسته بر لبانم و در اشک چشمانم به سوی من بیا ! در عبادت و کارم ؛ در زندگی و مرگم به سوی من بیا . تو با من باش با رحمت وعشقت .
خدایا ذهنم پریشان است قلبم بی قرار است و افکارم شوریده اند و درمانده ام . پس رشته زندگیم را به دستهای امن تو می سپارم آنگاه طوفان می خوابد و آرامش تو حکمفرما می شود .
خدایا نوای سحرانگیز تورا شنیدهام همهچیز را رها می کنم و به سوی تو می آیم . هر چه را که دارم و هستم به تو تسلیم می کنم . مرا به درگاهت بپذیر و نگذار که از تو دور باشم .
خدایا آرامشی عطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم . شهامتی که تغییر دهم آنچه را که می توانم و دانشی که تفاوت این دو را بدانم !
خدایا
اگر با من باشی یا نه بگذار بهتر بگویم : با تو باشم
چه کسی میتواند علیه من باشد ؟
چگونه ممکن است دشواریها به سراغم بیایند و از میان برداشته نشوند ؟
هیچ مشکلی ، هیچ مانعی ، و هیچ گره ای نیست
که من و تو با هم
نتوانیم آن را از میان برداریم ...
تنهایم مگذار ...
ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:فقط خدا,
وقتی به تو میاندیشم، از دستهای تهی خویش شرمسار میشوم و بغضی که هر از گاهی میهمان گلوی خشک و گرفتهام است، آرامآرام میشکند و بر پهنای صورت گنهکارم میلغزد و جاری میشود. یک دنیا قافله اشک و آه و ماتم! پس با همین شبنمهای دل گرفته وضوی عاشقی میکنم و به نام یگانه عالم و به یاد تو که نگین آفرینش تمام بانوان عالمی، مینگارم باشد که قبول آید و در نظر افتد و زیر لب با خود زمزمه میکنم که:
وضو گرفت دلم تا دوباره قصه بگوید فقط غزل بسراید به نذر حضرت زهرا(س)
پس ای بانو! با کدام واژه به استقبال تو آمد آن همه صبوری. تو که
مىگويند فاطمه را شبانه دفن کردهاند، خوب اين به خاطر وصيت حضرت فاطمه به اسماء بنت عميس خانم حضرت ابوبکر بود که نمىخواست اندازه جسدش را نامحرم ببيند. نقد و بررسي:
دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خليفه، قبر پنهان، اسرارى است كه در درون خود پيامها دارند. درست است كه فاطمه اين چنين خواست و اين گونه وصيت كرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده است كه زهرا سلام الله عليها وصيت تاريخياش را با اين در خواستها به پايان مىبرد؟!! مگر نه اين است كه خشم و ناراحتياش را نسبت به دشمنانش اظهار مىكند و در واقع چندين پرسش را در برابر نگاههاى تيز بين مورخان و آيندگان مىگذارد تا به پرسند: چرا قبر فاطمه پنهان است؟ و چرا دختر پيامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟ و چرا علي عليه السلام بدون اطلاع ابوبكر و عمر بر وى نماز خواند؟ و…
۰۱ زنا كردن
۰۲ غنا
۰۳ خيانت كردن به مسلمان
۰۴ اظهار فقر كردن در صورتى كه فقير نيست
۰۵ دشنام دادن
۰۶ مداومت كردن به نافرمانى خداوند
۰۷ خوابيدن ميان نماز مغرب و عشا و خوابيدن قبل از طلوع آفتاب
۰۸ كثرت حرام خوردن
۰۹ سوال كردن از مردم در حالى كه احتياج ندارد
۱۰ احتكار طعام
۱۱ عاق والدين شدن
۱۲ شانه كردن مو در حالى كه سر پا ايستاده
۱۳ برخاستن از رختخواب براى بول در حالتى كه عريان است
۱۴ جاروب كردن خانه در شب
۱۵ بى اعتنايى به نماز
۱۶ بر طرف نكردن تار عنكبوت از منزل
۱۷ سوزاندن پوست سير و پياز
۱۸ طعام خوردن در حالت جنب
۱۹ ناشسته گذاشتن ظرفهاى كثيف در منزل
۲۰ لعن كردن فرزندان و دروغ گفتن
شکی نیست که بی اعتنایی به نماز گناهی است بزرگ. بنابراین شناسایی مصادیق این تحقیر ناپسند، مقدمه پرهیز از این عصیان نابخشودنی است. عناوین زیر از مصادیق سبک شمردن نماز است.
الف) تأخیر نماز:
امام صادق ـ علیه السلام ـ در تفسیر آیهی شریفهی قرآن، که در ارتباط با مذمت بی اعتنایی به نماز نازل گردیده است[1] میفرماید:
« تاخیر الصّلاه عن اوّل وقتها لغیر عذرٍ»[2]
مراد از بی اعتنایی به نماز، «تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است.»
البته روشن است که مراد از عذر، ضرورتی است که بصورت اورژانسی پیش آید و قابل تأخیر نباشد و الاّ باید به کار گفت نماز دارم نه به نماز بگوییم کار دارم.
به گزارش جهان به نقل از تبیان، اشک خیلی ارزش دارد اما به شرطی که اشک بر اساس معرفت باشد. قرآن یک آیه دارد میگوید: «تفیض من الدمع»، «دمع» یعنی اشک «مما عرفوا» این آیه قرآن است و اشک از معرفت یعنی اشکی که برخاسته باشد از معرفت.
حدیث داریم حضرت فرمود: «لا یغرنک بکائهم» اگر کسی هم خیلی گریه می کند و اشک میریزد ببینید تقوایش چه جور است؟ به مردم چک میدهد، پول مردم را نمیدهد، همسایهآزاری میکند. هزار رقم خلاف میکند اما مثلاً یک... این اشکی که اینقدر ارزش دارد روضهای که اینقدر ارزش دارد عزیزان حیف است این عزاداری مقدس را با یک سری کارها خراب کنیم، حیف است .
سوره مائده آیه 35 می فرماید : ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا داشته باشید ، با وسیله ی تقوا به سوی خدا بروید و در راه خدا جهاد کنید.
فلاح یعنی رستگاری، به کشاورزان فلاح می گویند زیرا دانه می کارند و این دانه ها رشد می کنند و کشاورزان زمینه ی رشد آنها را فراهم می کند.
در قرآن داریم: قد افلح من زکی ها یعنی هر کس خودش را اصلاح کند به تحقیق رستگار می شود و قد افلح مومنین یعنی مومنین رستگار هستند. ولی بیشتر کلمه ی لعلکم داریم شاید رستگار بشوید.)
تقوا اقسامی دارد: تقوای سیاسی ،اخلاقی و اقتصادی و عبادی و ... تقوای به معنای قدرت پرهیز است.تقوا وسیله است نه هدف یعنی تقوا نیرویی است که زمینه ی کارهای خیر را فراهم می کند. مثل پلیس ، پلیس در شهر هدف نیست، وسیله است زیرا پلیس برای تماشا کردن نیست بلکه کار پلیس ایجاد نظم در شهر و جلوی خلاف گرفتن است. پس هدف پلیس نظم است. تقوا یک عامل بازدارنده و برانگیزنده است.
ویژگی انسان این است که به دنبال سود است و از ضرر بیزار است .تقوا به انسان می گوید که دنبال چیزهای مفید برو و دنبال چیزهای مضر نرو.
امام صادق(علیه السلام) فرمود :
21.بخل: « وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ
مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ
ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ » (ال عمران / 180) كساني كه بخل
ميورزند، و آنچه را خدا از فضل خويش به آنان داده انفاق نميكنند، گمان
نكنند اين كار به سود آنها است، بلكه براي آنها شر است بزودي در روز
قيامت، آنچه را نسبت به آن بخل ورزيدند، همانند طوقي به گردنشان
ميافكنند. 22. غيبت: « وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ
أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ » (حجرات / 12)
وهيچ يك از شما ديگري را غيبت نكند، آيا كسي از شما دوست دارد كه گوشت
برادر مرده خود را بخورد؟(به يقين)همه شما از اين امر كراهت داريد. 23. گمان بد:
11. عدل: « إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ »
(نساء / 58) هنگامي كه ميان مردم داوري ميكنيد، به عدالت داوري كنيد. 12. امر به معروف و نهي از منكر: « وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ
يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ
عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » (ال عمران / 104)
بايد از ميان شما، جمعي دعوت به نيكي ، و امر به معروف و نهي از منكر كنند
و آنها همان رستگارانند. 13. نقض عهد، قطع رحم، فساد: « وَ الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ
مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ
يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ » (رعد
/ 25) آنها كه عهد الهي را پس از محكم كردن ميشكنند، و پيوندهايي را كه
خدا دستور به برقراري آن داده قطع ميكنند، و
همه ما پنهانی و در نهان، دل گفته هایی با خدا داریم، کسی از آن خبر ندارد و خود می گوییم و خدا شنونده است. آنچه در اجا می خوانید بخشی هایی از گفتگوهای "من وشما"، با خداست:
همان خدا، همان خدای فراموش شده ای که به گاه بی کسی و درماندگی سراغش را می گیریم ...
همان که هیچگاه ما را از یاد نمیبرد!
گفتم: خستهام
گفت: "لاتقنطوا من رحمة الله" از رحمت خدا ناامید نشید (زمر/53)
گفتم: انگار، مرا فراموش کرده ای!
گفت: "فاذکرونی اذکرکم" منو یاد کنید تا یاد شما باشم (بقره/152)
بر اساس برخى از روایات، تعداد زنان در هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر چهارقسم، گروه بندی شده است:
گروه اول: حضور پنجاه زن در بین یاران امام
اولین گروه از زنانى كه به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف مى شتابند آن هایند كه در آن ایّام مى زیسته اند و همانند دیگر یاران امام علیه السلام به هنگام ظهور در حرم امن الهى به خدمت ایشان مى رسند.
جوان، شیفته ی اظهار وجود و دلباخته ی ابراز لیاقت و شایستگى است. براى جوان، اثبات شخصیت اجتماعى، مطبوعترین و شیرینترین لذّت روحى است و براى نیل به آن از هیچ تلاش و كوششى شانه خالى نمىكند. جوان، دوست دارد با جامعه به گونهاى ارتباط برقرار كند كه عضو مفید، مقبول و مورد توجّهى تلقّى شود و گاه این تلقّى را از نوع لباس پوشیدن، راه رفتن، حرف زدن، معاشرت كردن و امثال آن، پىجویى مىكند. مسئلهاى كه در بحث شخصیت و مقبول بودن، مورد توجّه و گفتگوى اهل اندیشه قرار گرفته و دانستن آن به حتم، براى نسل جوان مفید و سودمند است، آگاهى از منشأ شخصیت است.
نگاه مهربان امام صادق علیه السلام به جوانان، همراه با بزرگداشت شخصیت، تكریم استعدادها و صلاحیتها، احترام به نیازها و توجه به قلبهاى پاك و زلال آنان بود و اقبال جمع جوانان به سوى امام علیه السلام فرایند عملكرد و رفتار متین، محبتآمیز، حكیمانه و سرشار از خلوص وعاطفه آن حضرت بود، بدان حد كه سخنش بر اریكه دل آنان مىنشست، زیرا گرایش جوان به خوبى، نیكى و زیبایى بیشتر و سریعتر ازدیگران است. پدیدهاى كه امام بدان اشاره نموده مىفرماید:
رسول اکرم (ص) فرمود : قرآن جز خدا بهترین و برتری چیزهاست ، کسی که احترام قرآن را نگه دارد به خدا احترام کرده است، و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد نسبت به خدا بی حرمتی کرده است،احترام به قرآن در پیشگاه الهی همانند احترام پدر به فرزند است.( عزیزان توجه داشته باشید احترام به قرآن این نیست که ماچش کنیم و یک گوشه بزاریم و خاک بخورد ، احترام و حرمت قرآن زمانی حفظ میشود که به احکام آن عمل شود ، خود قرآن میفرماید ما شفا و رحمتیم برای اهل عمل و خزلان و گرفتاری زیاد می کنیم برای کسانی که اهل عمل به قرآن نیستند )
جامع الاخبار و الآثار جلد 1 صفحه 420
امام هشتم (ع) از امام کاظم (ع) نقل می کند که فرمود : مردی از امام صادق (ع) پرسید چگونه است که قرآن هر چه خوانده و منتشر می شود جز بر تازگی و طراوتش افزوده نمی شود ؟ امام صادق (ع) فرمود : زیرا خداوند آنرا برای زمان و مردم خاصی قرار نداده است ، بنابراین در هر عصری نو، پیش هر ملتی تا روز قیامت تازه و شاداب ایست.
جامع الاخبار و الآثار کتب القران جلد 1 صفحه 169
1- حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام ميفرمايند : «فدارها علي کل حال واحسن الصحبة لها فيصفو عيشک[1] ; هميشه با همسرت مدارا کن، و با او به نيکي همنشيني کن تا زندگيتباصفا شود »
از تکبر و خشونتبپرهيز
2-پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «خير الرجال من امتي الذين لايتطاولون علي اهليهم و يحنون عليهم ولا يظلمونهم[2] ; بهترين مردان امت من، آن کساني هستند که نسبتبه خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند »
سيلي، هرگز !
3- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «فاي رجل لطم امراته لطمة، امرالله عزوجل مالک خازن النيران فيلطمه علي حر وجهه سبعين لطمة في نار جهنم[3] ; هر کس به صورت زنش سيلي بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور ميدهد تا در آتش جهنم هفتاد سيلي بر صورت او بزند »
من تو را دوست دارم
4- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «قول الرجل للمراة اني احبک لا يذهب من قلبها ابدا[4] ; اين گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم» ، هرگز از قلب زن بيرون نميرود »
تامين سعادت ديني و دنيايي همسر
5- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «للمراة علي زوجها ان يشبع بطنها، و يکسو ظهرها، ويعلمها الصلاة والصوم والزکاة ان کان في مالها حق، ولاتخالفه في ذلک[5] ; حق زن بر شوهرش اين است که او را سير کند، لباس بپوشاند، نماز و روزه و زکات را - اگر در مال زن حق زکاتي است - به او ياد دهد، و زن نيز در اين کارها با او مخالفت نورزد »
آيا هديه هم ميخري؟
6- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «من دخل السوق فاشتري تحفة فحملها الي عياله کان کحامل صدقة الي قوم محاويج وليبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعيل ومن اقر بعين ابن فکانما بکي من خشية الله ومن بکي من خشية الله ادخله الله جنات النعيم[6] ; هر کس به بازار رود و هديهاي براي خانوادهاش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسي است که براي نيازمندان صدقه ميبرد [ . و هنگامي که هديه را به خانه ميبرد]، بايد، قبل از پسران، به دختران بدهد، زيرا کسي که دخترش را شادمان کند، مانند کسي است که يک بنده از فرزندان اسماعيل را آزاد کرده است . و هر کس [با دادن هديهاي ] چشم پسري را روشن کند، گويا از ترس خدا گريسته است و هر کس از ترس خدا بگريد، خداوند او را داخل نعمتهاي بهشت کند »
هنر موسيقي در جهان امروز از جايگاه ويژه اي برخوردار است و کاربردهاي موسيقي در عرصه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي قابل کتمان نمي باشد.
بررسي موضوع موسيقي و حرمت غنا در اسلام موضوعي است که در ساليان اخير با گسترش صنايع صوتي و تصويري از اهميت افزون تري برخوردار گشته است.
سلسله مطالب ذيل سعي دارد تا ضمن بررسي معني، مفهوم و مصاديق غنا از منظر فقه اسلامي زواياي مختلف اين موضوع را مورد ارزيابي قرار دهد و به تبيين تفاوت هاي غناي مجاز و غير مجاز بپردازد.
در معارف اسلامی آمده است هر روزی که در آن گناه صورت نگیرد، عید است چنان که
حضرت علی(ع) میفرماید:
“کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید.”
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی لبیک عید نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک دور کامل زمین به گرد خورشید شروع میشود، از جمله اعیادی است که تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهرۀ آن مورد موافقت و تأیید اسلام قرار گرفت؛ در روایات نیز آمده است که روزی برای حضرت علی(ع) هدیهای آوردند، حضرت فرمود این چیست؟ گفتند: ای امیر المؤمنین، امروز نوروز است. فرمود هر روز را برای ما نوروز قرار دهید.
1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس/58)
" از جانب پروردگار [ی] مهربان [ به آنان] سلام گفته می شود."
این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا ، چنان روح انسان را در خود غرق می کند و به او لذت ، شادی و معنویت می بخشد ، که با هیچ نعمتی برابر نیست ، آری شنیدن ندای محبوب ، ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف ، سرتا پای بهشتیان را غرق سرور می کند ، که یک لحظه ی آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد.
چند حدیث از پیامبر (ص)
خاطراتی از عبادتهای جوانان
خاطره ای از عبادت امام سجاد
گفتگوی شقیق با امام كاظم (ع)
فرزند جبیب و امام سجاد (ع)
دوران جوانی بهترین فرصت است تا انسان خود را پالایش و تصفیه كند بهرهای از زندگی معنوی ببرد. این پالایش به هیچ وجه ممكن نیست مگر آن كه بندگان خدا به ویژه جوانان از دوستی خدا كاملا بهره برداری كنند و روابط متقابلی با معبود خویش داشته باشند و یكی از راههای این تصفیه، انس با خداست.
انس با خدا را در بسیاری از مسائل میتوان جست جو كرد. مقید بودن به نمازهای روزانه به خصوص به جای آوردن آن در اول وقت؛ خواندن نمازهای مستحبی، همانند نماز شب؛ دعا و نیایش؛ سجدههای طولانی و مناجات با معبود میتواند نشانههای خوبی از انس با خدا باشد.
در مکتب مترقى اهل بیت توجه ویژهاى به جوانان و نوجوانان شده است و هر کدام از امامان معصوم(ع) به نوعى به این گروه اجتماعى پرداختهاند.
آنچه پیش رو دارید، نگاهى گذرا به جوانان از دیدگاه حضرت صادق(ع) است.
هدایت جوانها
بعد از اینکه پدر محمد بن عبداللّه بن حسن در دوران عباسیان به شهادت رسید و او دست به قیام زد و مردم را به سوى حق دعوت نمود، حضرت امام صادق(ع) به عنوان راهنمایى به او فرمود: «یا ابن اخى علیک بالشّباب ودع عنک الشّیوخ؛1 اى فرزند برادرم! جوانان را دریاب و پیران را رها کن!»
آری، زیباترین واژه هستی ، مادر هستی بخش است ، کافی است، خوب او را ببینی ، زیباتر از او نخواهی یافت
چون هستی من ز هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
1) کتاب کشف الارتیاب صفحه 440
(2) و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو، در كنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها [حتى] «اوف» مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شایسته بگوى – سوره اسراء آیه 23.
از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و همچنین از امام صادق (علیه السلام) اجر و پاداش فراوانى براى كسى كه این سوره را بخواند نقل شده است از جمله اینكه:
در روایتى از امام صادق (علیه السلام) چنین مىخوانیم: من قرء سورة بنى اسرائیل فى كل لیلة جمعه لم یمت حتى یدرك القائم و یكون من اصحابه:" كسى كه سوره بنى اسرائیل را هر شب جمعه بخواند از دنیا نخواهد رفت تا اینكه" قائم" را درك كند و از یارانش خواهد بود".
كرارا گفتهایم پاداشها و فضیلتهایى كه براى سورههاى قرآن بیان شده هرگز براى خواندن تنها نیست، بلكه خواندنى است كه توأم با تفكر و اندیشه، و سپس الهام گرفتن براى عمل بوده باشد.
«العلم علمان، علم الابدان و علم الدیان. » پیامبر اكرم (ص)
مجموعه ای كه تحت عنوان “چهل نكته پزشكی پیرامون نماز“ پیش روی شماست، كوششی ناچیز و حركتی كوچك در جهت هدفی بزرگ است كه آن هدف بزرگ، همانا اثبات همسویی "علم و دین" است.
در جهان امروز گروهی از مردمان(از جمله مردم ممالك غرب) با پیشرفت روز افزون و حیرت برانگیز علوم مختلف و با مشاهده توانایی های بی حد و حصر علم در گره گشایی از مشكلات بشری، اصالت محض را به “علم” داده اند و آن را بعنوان تنها راه نجات خویش برگزیده اند.
در مقابل در طول تاریخ همواره مردمان دیگری نیز وجود داشته اند كه “دین” را برای برخوررداری از زندگی سعادتمندانه، كافی دانسته اند و با بی اهمیت جلوه دادن همه مسائل دنیایی و حتی “علم” در اعتقادات خویش اصالت مطلق را به “دین” بخشیده اند.
از جمله پیروان این عقیده نیز می توان به رهبران مذهبی كلیسای كاتولیك در قرون وسطی، اشاره نمود.
اما در این میان آیین مقدس اسلام، به خصوص شكل حقیقی آن یعنی مكتب “تشیع” ، “علم و دین” را به عنوان دو بال نیرومند برای پرواز انسان،
بر شما باد به نماز شب؛ زیرا هر بندهای که در آخر شب بیدار شود و هشت رکعت نماز شب، و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخواند و در قنوت آن، هفتاد بار استغفار کند، خداوند او را از عذاب قبر و آتش در امان دارد و عمر او را طولانی کرده و به زندگی او گشایش خواهد داد.
رضوان خدا
امام رضا علیهالسلام فرمود: «رضوان الله الصلواة باللیل؛ نماز شب، رضوان (خشنودی) خدا را به همراه دارد.» [1] .
علت نماز جماعت
امام رضا علیهالسلام فرمود:
«انما جعلت الجماعة لئلا یکون الاخلاص و التوحید و الاسلاک و العبادة لله الا ظاهرا مکشوفا مشهودا؛
نماز جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص و یگانگی و اسلام و عبادت برای خداوند آشکار، باز و ظاهر باشد» [2] .
نماز به صورت نماز جماعت
امام رضا علیهالسلام فرمود: «الصلواة فی جماعة افضل؛ نماز به صورت جماعت با فضیلتترین است» [3] .
اقتداء به امام جماعت اهل ولایت
امام رضا علیهالسلام فرمود «و لا تصلی خلف فاجر و لا یقتدی الا باهل الولایة؛ پشت سر آدم فاجر نماز نخوان، اقتدا فقط بر شخص اهل ولایت اهلبیت عصمت وطهارت جایز است.» [4] .
غافل از اوقات نماز
امام رضا علیهالسلام فرمود: من قوله تعالی: «ویل للمصلین، الذین هم عن صلاتهم ساهون»، یقول عن وقتهم یتغافلون؛
امام صادق كسی است كه خود به این گنجها دست یافته است. پس آدرسهایش همه درست است.
با دقت، پایت را جای پای امام بگذار و برو تا تو هم برسی.
بسم الله:
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
1- طلبتُ الجنة، فوجدتها فی السخأ:بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.
2- و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة:و تندرستی و رستگاری را جستجو نمودم، پس آن را در گوشهگیری (مثبت و سازنده) یافتم.
3- و طلبت ثقل المیزان، فوجدته فی شهادة «ان لا اله الا الله و محمد رسول الله»: و سنگینی ترازوی اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهی به یگانگی خدا تعالی و رسالت حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) یافتم.
مرحوم علاّمه سيد محسن امين(قدس سره) در مفتاح الجنات مى فرمايد: بعد از زيارت هر يك از انبياء وائمه(عليهم السلام) واولاد آنان مناسب است اين دعا خوانده شود:
احترام به پدر و مادر
آقا نسبت به پدر و مادر بسيار سفارش ميكردند. گاهي پيش ميآمد در مواقعي كه فرصت داشتند و محافظان در خدمت ايشان جمع بودند، بين دو نماز،مطالب اخلاقي مختلفي را ميفرمودند (كه حوزه نمايندگي سپاه وليامر، مجموعهاي از آن فرمايشات را چاپ كرد).
ايشان يك بار، ضمن توصيه به احترام و رفتار نيك با پدر و مادر، خاطرهاي را بيان كردند و اشاره فرمودند كه، شايد اين موقعيتي كه براي من پيش آمده، حاصل آن دعايي باشد كه پدرم در حقّ من كرده است.
زماني بود كه پدر ايشان ناراحتي شديد چشمي داشتند و آن موقع، آقا ساكن قم بودند. پدرشان را براي معالجه به دكتر برده و آخرش نتيجه اين شده بود كه بايد يك نفر هميشه از او مراقبت كند و براي مطالعه و كارهاي روزمره پدرشان، بايد يك نفر به او كمك كند. ايشان ميفرمودند: "من يك احساس سرگرداني شديد داشتم و دو راه برايم ممكن بود؛ يكي، ادامه سكونت در قم، كه بسيار علاقه داشتم در قم بمانم و به تحصيلم ادامه دهم و دوم، رها كردن قم و رفتن به مشهد و مراقبت از پدرم. مدتها سرگردان بودم و نميتوانستم تصميم بگيرم. " تا اينكه يك روز، به يكي از بزرگان برخورد ميكنند و او جوياي حالشان ميشود. ايشان ماجرا را بيان ميكنند و آن آقا در جواب ميگويد: "شما اين راه را انتخاب كن، برو مشهد و در خدمت پدر باش؛ چهبسا آن چيزي كه شما در قم دنبالش هستي، خدا در مشهد به شما عطا كند. " و آقا ميفرمايند: "حرف آن آقا من را از سرگرداني درآورد و تصميم گرفتم در خدمت پدرم باشم و محل سكونتم را به مشهد منتقل كردم. به هرحال، خدمت به پدر و مادر، در همين دنيا اثر وضعي دارد؛ يعني در همين دنيا پاداش يا كيفر آن را ميبينيد.شايد اين موقعيتي كه براي من پيش آمده، حاصل آن دعايي باشد كه پدرم در حقّ من كرده است. ".
حجاب آقايان!
حجاب از جمله ضروريات دين است كه هر مسلماني چه مرد و چه زن بايستي آن را رعايت نمايد. حدود شرعي حجاب براي زنان و مردان متفاوت است. اسلام عزيز همان طور كه دستور داده است تا زنان خود و زينت هايشان را از نگاه نامحرمان بپوشانند و حجاب سر و بدن و چشم ها را رعايت كنند، به مردان نيز دستور داده است تا حجاب داشته باشند!
حدود شرعي حجاب آقايان!
براساس احكام شرعي يكي از حجاب هاي مهم مردان حجاب ايشان در زمينه نگاه كردن است. مردان بايستي غضّ بصر داشته باشند. اين بدان معناست كه چشم هاي خود را فرو افتاده نگاه دارند. بر اين اساس احكام نگاه كردن داراي ظرافت هاي خاص است كه در ادامه بدان مي پردازيم.
نگاه به محارم
براساس احكام شرعي نگاه كردن به همسر مانعي ندارد امّا نگاه كردن به غير همسر شرعي ممكن است به دو صورت باشد: 1- با قصد لذت. 2- بدون قصد لذت. اگر با قصد لذت باشد حرام الهي است. امّا اگر بدون قصد لذت باشد به جز عورتين مانعي ندارد.
[شیطان] گفت: پرودگارا! پس مرا تا روزی که برانگیخته خواهند شد مهلت ده.
فرمود: تو از مهلت یافتگانی، تا روز [و] وقت معلوم. (حجر (15)، آیه 36 و 38)
بعد از آنکه شیطان بر انسان سجده نکرد و مقام خود را برتر از آن دانست که برای انسان خاکی تعظیم کند، خدا او را از رانده شدگان قرار داد و فرمود: «تا روز جزا بر تو لعنت باد.» (حجر، آیه 35) در این هنگام شیطان از خداوند خواست که او را تا روز برانگیخته شدن انسانها از قبر مهلت دهد و جواب شنید که: تو تا روز و وقت معلومی مهلت داری. او تا «یوم یبعثون » مهلت خواست و خدا «یوم الوقت المعلوم » بدو مهلت داد. سؤال این است که آیا بین این دو روز فرق است؟ و اگر هست به چه نحو است و چه نتایجی دارد؟
مرحوم علامه طباطبایی ذیل این آیه شریفه نکاتی را فرموده اند که به اختصار نقل می شود. تفسیر ایشان از این آیه جالب و شیرین و در عین حال قابل تامل است: «با نظری گذرا به دو آیه معلوم می شود که روز «وقت معلوم» با روزی که مردم برانگیخته می شوند، متفاوت است و حتما باید آن روز قبل از روز بعث باشد.» و سپس در ادامه استدلال می گویند: «اطلاق در آیه 15 سوره «اعراف » که خداوند بدو فرموده تو از مهلت داده شدگانی با آنچه در سوره «ص » و همین جا آمده است مقید می شود یعنی منظور روز وقت معلوم است.» 1
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
هیأت رهروان
بصیر حسینی
آبینه و
آدرس
abnieh313.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.