اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ خدایا باش براى ولى خود الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى ابآئِهِ، فى حضرت حجت فرزند امام حسن عسكرى درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در هذِهِ السَّاعَةِ، وَفى كُلِّ ساعَةٍ، وَلِیّاً وَحافِظاً، وَقآئِداً وَناصِراً، وَدَلیلاً این ساعت و در هر ساعت یار و مددكار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما وَعَیْناً، حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً، وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً و دیده بان تا او را از روى میل و رغبت مردم در روى زمین سكونت دهى و بهره مندش سازى زمانى دراز
در معارف اسلامی آمده است هر روزی که در آن گناه صورت نگیرد، عید است چنان که
حضرت علی(ع) میفرماید:
“کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید.”
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی لبیک عید نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک دور کامل زمین به گرد خورشید شروع میشود، از جمله اعیادی است که تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهرۀ آن مورد موافقت و تأیید اسلام قرار گرفت؛ در روایات نیز آمده است که روزی برای حضرت علی(ع) هدیهای آوردند، حضرت فرمود این چیست؟ گفتند: ای امیر المؤمنین، امروز نوروز است. فرمود هر روز را برای ما نوروز قرار دهید.
اگر شما هم جزء اون دسته اي هستيد كه اين مكعب رو داريد و حسابي رو اعصابتان رفته و هنوز نتونستيد اون رو درست كنيد امروز میخوايم در این جا مکعب روبیک ۳*۳ رو آموزش بديم.
ولی حتما تا آخر آموزش رو ادامه بدین چون ممکنه در اینجا راه حل های زیباتری رو مشاهده کنید و بتونبد مکعب روبیک رو در مدت زمان کمتری حل کنید.
در ابتدا باید با معانی فرمول هایی که با آنها قصد حل مکعب روبیک را داریم آشنا شویم .
گزیده اى از روایات در شإن و عظمت نوروز
عید نوروز از جمله اعیاد بسیار كهن است كه حرفهاى ضد و نقیض زیادى درباره آن گفته شده است: عده اى آن را عید آتش پرستان دانسته [2] و عده اى بر این باورند كه نوروز یكى از اعیاد اسلامى است. هركدام از این دو گروه براى خود ادله اى دارند كه در جاى خود از آن بحث خواهیم نمود. این مطلب و چند عامل دیگر ما را بر آن داشت كه در این موضوع مطالعاتى داشته باشیم:
عامل اول: وجود این عید به عنوان یكى از بزرگترین و با شكوه ترین اعیاد در بین مردم كشور ما و برخى از كشورهاى همسایه.
عامل دوم: وجود احادیث كثیره در این خصوص كه بى شك مى توان ادعاى تواتر آنها را نمود. بخصوص ما به احادیثى بر خوردیم كه علل پیدایش این عید را بیان مى كنند.
عامل سوم: ما هیچ كتاب فقهى را نیافتیم مگر این كه در مورد اعمال نوروز از قبیل استحباب غسل، روزه، نماز در این روز سخن گفته است.
اینها مطالبى نیست كه بتوان به آسانى از آنها گذشت، لااقل هر انسان خردمندى را وامى دارد كه ببیند این عید، كه آوازه آن، همه جا را فرا گرفته و یكى از اعیاد رسمى كشور اسلامى مان است، از جنبه اسلامى و تاریخى پاى آن به كجا بند است؟
آیا عیدى است كه روز تاج گذارى و به قدرت رسیدن جمشید، پادشاه ایران باستان را تداعى مى كند؟
یا عیدى است كه از اولین روز آفرینش و روزى كه از همه انسانها در روز الست به یگانگى خداوند متعال و نبوت پیامبر اسلام(ص) و ولایت امامان معصوم(علیهم السلام) عهد و پیمان گرفته شد، تداعى مى كند؟
عامل چهارم:
1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس/58)
" از جانب پروردگار [ی] مهربان [ به آنان] سلام گفته می شود."
این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا ، چنان روح انسان را در خود غرق می کند و به او لذت ، شادی و معنویت می بخشد ، که با هیچ نعمتی برابر نیست ، آری شنیدن ندای محبوب ، ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف ، سرتا پای بهشتیان را غرق سرور می کند ، که یک لحظه ی آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد.
چند حدیث از پیامبر (ص)
خاطراتی از عبادتهای جوانان
خاطره ای از عبادت امام سجاد
گفتگوی شقیق با امام كاظم (ع)
فرزند جبیب و امام سجاد (ع)
دوران جوانی بهترین فرصت است تا انسان خود را پالایش و تصفیه كند بهرهای از زندگی معنوی ببرد. این پالایش به هیچ وجه ممكن نیست مگر آن كه بندگان خدا به ویژه جوانان از دوستی خدا كاملا بهره برداری كنند و روابط متقابلی با معبود خویش داشته باشند و یكی از راههای این تصفیه، انس با خداست.
انس با خدا را در بسیاری از مسائل میتوان جست جو كرد. مقید بودن به نمازهای روزانه به خصوص به جای آوردن آن در اول وقت؛ خواندن نمازهای مستحبی، همانند نماز شب؛ دعا و نیایش؛ سجدههای طولانی و مناجات با معبود میتواند نشانههای خوبی از انس با خدا باشد.
در مکتب مترقى اهل بیت توجه ویژهاى به جوانان و نوجوانان شده است و هر کدام از امامان معصوم(ع) به نوعى به این گروه اجتماعى پرداختهاند.
آنچه پیش رو دارید، نگاهى گذرا به جوانان از دیدگاه حضرت صادق(ع) است.
هدایت جوانها
بعد از اینکه پدر محمد بن عبداللّه بن حسن در دوران عباسیان به شهادت رسید و او دست به قیام زد و مردم را به سوى حق دعوت نمود، حضرت امام صادق(ع) به عنوان راهنمایى به او فرمود: «یا ابن اخى علیک بالشّباب ودع عنک الشّیوخ؛1 اى فرزند برادرم! جوانان را دریاب و پیران را رها کن!»
آخر هفتهها شاید فرصت خوبی برای ورزش کردن باشد، اما اگر حتی بتوانید از این فرصتهای بالقوه استفاده کنید، قاعدتا کافی نخواهد بود و شما باید در هفته بیش از یکی دو بار، ورزش کنید.
همه ما میدانیم که به ورزش کردن نیاز داریم، اما عملی کردن آن برایمان سخت است و همیشه به دنبال بهانهای برای فرار از ورزش هستیم!
یک روز میگوییم کارمان زیاد است و وقت نمیکنیم، یک روز دیگر هم میگوییم امروز روز استراحت است و بهتر است کمبود خواب هفتگی را جبران کنیم!
یک روز دیگر هم که وقت مهمانی و گردش است و روز دیگر باید به دیدار دوستانمان برویم و روز دیگر ... . خلاصه هر روز یک بهانه میتراشیم تا مبادا مجبور به ورزش کردن شویم!
همه ما از فواید ورزش آگاهیم. در این میان برخی به طور حرفهای، برخی به عنوان یک تفریح و برخی به منظوری خاص مثل کاهش وزن ورزش میکنند.
درست است که ورزش تاثیر بسزایی در بالا بردن کیفیت زندگی انسان دارد، ولی باید آن را به درستی انجام دهیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود. یکی از عواملی که میتواند در ورزش نقش مهمی داشته باشد، تغذیه صحیح قبل و پس از ورزش است.
اگر سری به باشگاههای ورزشی زده باشید، خواهید دید بسیاری از افرادی که مشغول ورزش هستند، بهرغم توصیههای مربیان در خصوص تغذیه قبل و بعد از ورزش، حالت سردرگمی دارند و با وجود ساعات زیادی که ورزش میکنند، تاثیر دلخواهی را مشاهده نمیکنند.
همه ما از فواید ورزش کردن آگاهیم. اما وقتی دچار بیماری و استرس میشویم، آیا به ورزش کردن اهمیت میدهیم؟
* ورزش کردن با شکم پر خوب نیست، اما این را هم بدانید که ورزش سبک برای معده پر خوب است. ورزش سبک یعنی پیاده روی یا دوچرخه سواری آرام.
* اگر شب قبل از ورزش، خیلی آب و مایعات بنوشید، الکترولیتهای بدن شما از حالت تعادل خارج میشوند. پس بهتر است استراحت کنید و یا آرام پیاده روی کنید. این نکته را از یاد نبرید که باید روز بعد، مایعات زیادی مصرف کنید تا دچار کم آبی بدن نشوید.
* اگر ورزش شدیدی کنید، روز بعد مطمئناً دچار کوفتگی عضلانی خواهید شد. بنابراین بهتر است
تغذیه نامناسب سطح یك ورزشكار عالی را به سطح متوسط كاهش میدهد
پزشك تیم فوتبال پگاه گیلان گفت:سازمان بینالمللی تغذیه در شعارمعروف خود میگوید:«تغذیه، یك بازیكن متوسط را به یك بازیكن عالی تبدیل نمیكند اما تغذیه نامناسب ورزشكار عالی را تا سطح یك ورزشكار متوسط پایین میآورد».
دكتر حمیداوی پزشك سابق تیم فولاد خوزستان دربارهی جایگاه تغذیه در میان ورزشكاران در گفتوگو با ایسنا، اظهار كرد: باشگاه فولاد خوزستان، نخستین باشگاه ایرانی است كه به بازیكنان خود برنامهی غذایی را ارایه میدهد. در سال گذشته در ابتدای فصل به صورت دو هفتهای به بازیكنان برنامه داده میشد و بازیكنانی كه بومی بودند این برنامه را رعایت میكردند و برای بازیكنان غیر بومی با قراردادی كه با یكی از رستورانهای اهواز منعقد شده بود، غذا تهیه میشد.
وی افزود: همچنین ما برنامهی غذایی خودمان را بر اساس پیشنهاد هتل المپیك به آنها دادیم و در این هتل منوی غذایی فولاد برای ورزشكاران سرو میشود.
حق پدر ومادر از مسائلي است كه در قرآن مجيد زياد روي آن تكيه شده و كمتر موضوعي درآن وجود دارد كه اين قدر مورد تاكيد شده باشد.
در چهارده سوره قرآن مجيد نيكي به والدين بلافاصله بعد از مساله توحيد قرار گرفته و اين همرديف بودن دو مساله بيانگر آن است كه اسلام تا چه حد براي پدر و مادر احترام قائل است.
لا تعبدون الا الله و بالوالدين احسانا
جز خداوند يگانه را نپرستيد و نسبت به پدر و مادر نيكي كنيد. سوره بقره آيه 83
در آيات قرآن اهميت زيادي به پيوند خانوادگي و احترام و اكرام پدر و مادر و نيز توجه به تربيت فرزند داده شده است و اين به خاطر آن است كه جامعه بزرگ انساني از واحدهاي كوچكتري به نام خانواده تشكيل مي شود،
آری، زیباترین واژه هستی ، مادر هستی بخش است ، کافی است، خوب او را ببینی ، زیباتر از او نخواهی یافت
چون هستی من ز هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
1) کتاب کشف الارتیاب صفحه 440
(2) و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو، در كنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها [حتى] «اوف» مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شایسته بگوى – سوره اسراء آیه 23.
از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و همچنین از امام صادق (علیه السلام) اجر و پاداش فراوانى براى كسى كه این سوره را بخواند نقل شده است از جمله اینكه:
در روایتى از امام صادق (علیه السلام) چنین مىخوانیم: من قرء سورة بنى اسرائیل فى كل لیلة جمعه لم یمت حتى یدرك القائم و یكون من اصحابه:" كسى كه سوره بنى اسرائیل را هر شب جمعه بخواند از دنیا نخواهد رفت تا اینكه" قائم" را درك كند و از یارانش خواهد بود".
كرارا گفتهایم پاداشها و فضیلتهایى كه براى سورههاى قرآن بیان شده هرگز براى خواندن تنها نیست، بلكه خواندنى است كه توأم با تفكر و اندیشه، و سپس الهام گرفتن براى عمل بوده باشد.
«العلم علمان، علم الابدان و علم الدیان. » پیامبر اكرم (ص)
مجموعه ای كه تحت عنوان “چهل نكته پزشكی پیرامون نماز“ پیش روی شماست، كوششی ناچیز و حركتی كوچك در جهت هدفی بزرگ است كه آن هدف بزرگ، همانا اثبات همسویی "علم و دین" است.
در جهان امروز گروهی از مردمان(از جمله مردم ممالك غرب) با پیشرفت روز افزون و حیرت برانگیز علوم مختلف و با مشاهده توانایی های بی حد و حصر علم در گره گشایی از مشكلات بشری، اصالت محض را به “علم” داده اند و آن را بعنوان تنها راه نجات خویش برگزیده اند.
در مقابل در طول تاریخ همواره مردمان دیگری نیز وجود داشته اند كه “دین” را برای برخوررداری از زندگی سعادتمندانه، كافی دانسته اند و با بی اهمیت جلوه دادن همه مسائل دنیایی و حتی “علم” در اعتقادات خویش اصالت مطلق را به “دین” بخشیده اند.
از جمله پیروان این عقیده نیز می توان به رهبران مذهبی كلیسای كاتولیك در قرون وسطی، اشاره نمود.
اما در این میان آیین مقدس اسلام، به خصوص شكل حقیقی آن یعنی مكتب “تشیع” ، “علم و دین” را به عنوان دو بال نیرومند برای پرواز انسان،
بر شما باد به نماز شب؛ زیرا هر بندهای که در آخر شب بیدار شود و هشت رکعت نماز شب، و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخواند و در قنوت آن، هفتاد بار استغفار کند، خداوند او را از عذاب قبر و آتش در امان دارد و عمر او را طولانی کرده و به زندگی او گشایش خواهد داد.
رضوان خدا
امام رضا علیهالسلام فرمود: «رضوان الله الصلواة باللیل؛ نماز شب، رضوان (خشنودی) خدا را به همراه دارد.» [1] .
علت نماز جماعت
امام رضا علیهالسلام فرمود:
«انما جعلت الجماعة لئلا یکون الاخلاص و التوحید و الاسلاک و العبادة لله الا ظاهرا مکشوفا مشهودا؛
نماز جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص و یگانگی و اسلام و عبادت برای خداوند آشکار، باز و ظاهر باشد» [2] .
نماز به صورت نماز جماعت
امام رضا علیهالسلام فرمود: «الصلواة فی جماعة افضل؛ نماز به صورت جماعت با فضیلتترین است» [3] .
اقتداء به امام جماعت اهل ولایت
امام رضا علیهالسلام فرمود «و لا تصلی خلف فاجر و لا یقتدی الا باهل الولایة؛ پشت سر آدم فاجر نماز نخوان، اقتدا فقط بر شخص اهل ولایت اهلبیت عصمت وطهارت جایز است.» [4] .
غافل از اوقات نماز
امام رضا علیهالسلام فرمود: من قوله تعالی: «ویل للمصلین، الذین هم عن صلاتهم ساهون»، یقول عن وقتهم یتغافلون؛
خداوند متعال در هر فصلی میوههای متناسب با آن فصل را آفرید تا آدمی بر اساس نیازهای جسمی خود از میوهها استفاده کند. محققان طب قرآنی بر این عقیدهاند که انار به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار مینشیند که فصل پاییز فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانههای انار بسیار مفید بوده و موجب شادابی میشوند.
همچنین پزشکان و متخصصان تغذیه خواص انار را به ۵۰ مورد تقسیم کردهاند:
۱. پوست و ریشة انار ضدکرم
۲. انار معتدل، مقوی، ملین، ادار آور و ضد تشنگی
۳. اگر بعد از غذا انار شیرین خورده شود رنگ چهره زیبا و غذا آسان هضم میشود.
این میوه كه به حق " گوهرزمستانی " نام گرفته است ، به خاطر فوایدی كه برای تندرستی انسان دارد ، به ویژه اثرضد أكسایشی اش كه حربه ای كارآمد علیه بیماری هاست، به تازگی سبب شده همگان به خوردنش روی آورند. پژوهش های انجام شده حاكی از آن است كه قدرت كلی ضد اكسید كنندگی میوه ی یاد شده، در مقایسه با چای سبز ، تقریباً سه برابراست. در ضمن این میوه مقدار بسیار زیادی پتاسیم دارد. سرشار از الیاف گیاهی (فیبر) است و همچنین ویتامین "ث" و" نیاسین " دارد .
امام صادق كسی است كه خود به این گنجها دست یافته است. پس آدرسهایش همه درست است.
با دقت، پایت را جای پای امام بگذار و برو تا تو هم برسی.
بسم الله:
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
1- طلبتُ الجنة، فوجدتها فی السخأ:بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.
2- و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة:و تندرستی و رستگاری را جستجو نمودم، پس آن را در گوشهگیری (مثبت و سازنده) یافتم.
3- و طلبت ثقل المیزان، فوجدته فی شهادة «ان لا اله الا الله و محمد رسول الله»: و سنگینی ترازوی اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهی به یگانگی خدا تعالی و رسالت حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) یافتم.
دليل اينكه در دين مقدس اسلام عدد 7 هفتداراي اهميت است و در خيلي از امور جملهطواف كعبه صفا و مروه و غيره .... و همچنينعلت اينكه در فرهنگ ملي ما نيز به آناهميت داشته اند چيست؟.
» عدد شوط هاي طواف، هفت مرتبه است، مثل عدد رمي جمرات و سعي صفا و مروه، عدد زمين و آسمان نيز هفت است. تعداد روزها هفته نيز هفت است. يعني مجذور عمر انسان است و انسان به نيابت هر روز هفته يک شوط طواف (تولي) و يا يک سنگ به شيطان (تبري) و يک سعي ميان صفا و مروه (فرار از غير خدا به سوي خدا) دارد. پرسش شما تنها در عدد هفتاد خلاصه نمي شود، همين پرسش نسبت به اعداد 5 و 12 و 40 و هفتاد نيز مطرح است.
واقعيت اين است که اسرار و خواص اين اعداد به خوبي براي ما روشن نيست هر چند در مورد هر کدام احتمالاتي داده شده است ولي حقيقت آن را به درستي نمي دانيم. ممکن است چون عدد 7 در مورد برخي امور واقعي و تکويني مثل طبقات آسمان و زمين به کار رفته است، سعي شده در امور تشريعي نيز اين سنخيت و هماهنگي حفظ شود و به ويژه در فرهنگ ملي و آداب و سنن ملي مثل سفره هفت سين شايد اين احتمال قوي تر باشد.
عدد 12 ريشه قرآني و روايي دارد. حضرت موسي(ع) با زدن عصا به سنگ، 12 چشمه براي طوايف دوازده گانه بني اسرائيل جاري ساخت. حواريون حضرت عيسي(ع) نيز دوازده نفر بوده اند، جانشينان پيامبر گرامي اسلام(ص) نيز 12 نفرند و يا مثلا در مورد عدد 5، انبياء بزرگ و صاحب شريعت 5 تا است و يا اصحاب کساء 5 تن مي باشد.
در مورد عدد 40 شايد توجه به اين ويژگي باشد که «چهل» بار تکرار کاري موجب ريشه دار شدن و ملکه شدن آن در وجود انسان مي گردد مانند حديثي که از پيامبر گرامي اسلام(ص) رويات شده که مي فرمايد: ُمن اخلص لله اربعين يوما فجرالله ينابيع الحکمه من قلبه علي لسانه؛ هر کس چهل روز تنها براي خداوند متعال اخلاص ورزد، خداوند چشمه هاي حکمت را از قلب بر زبانش جاري مي سازد» (ميزان الحکمه، ج 4، ص 1930).
و نيز در حديثي ديگر مي فرمايد: «هر کس براي نفع امت من چهل حديث حفظ کند، خداوند او را در روز حساب فقيه و دانشمند بر مي انگيزد» (همان، ص 1931).
عدد 70 معمولا براي تکثير و فراواني و زيادي به کار مي رود. مثلا خداوند متعال درباره منافقين در آيه 80 سوره مبارکه توبه مي فرمايد: «ان تستغفرلهم سبعين مره فلن يغفر الله لهم؛ حتي اگر هفتاد بار براي آنها استغفار کني هرگز خداوند آنها را نمي آمرزد. اين گونه تعبير در واقع براي تأکيد مطلب است، يعني هر قدر براي آنها استغفار کني خداوند آنها را نمي آمرزد و منظور تعداد و شمارش نيست که معنا و مفهوم آيه اين باشد که اگر مثلا 71 بار استغفار کردي، خداوند آنها را مي آمرزد، درست مثل اين که کسي به ديگري مي گويد: اگر صد بار هم اصرار کني قبول نخواهم کرد، مفهوم اين سخن آن نيست که اگر 101 بار اصرار کني مي پذيرم بلکه منظور اين است که مطلقا و هرگز نخواهم پذيرفت.
» اعتقاد به امام مهدي موعود(عج) از آراي مسلم نزد مسلمانان است. همه مسلمين بر آنند كه مهدي(عج) كه همنام پيامبر اكرم(ص) است در آخرالزمان ظهور ميكند و دنيا را پر از عدل و داد ميكند.
دليل عقلي بر لزوم وجود حضرت مهدي(عج) و ظهور ايشان: از زمان رحلت پيامبر اسلام(ص) كه خاتم الانبياء است تا قيامت، آخرين دين، دين اسلام است. و تا زماني كه دنيا بر پا است، تكليف وجود دارد و مكلفان بايد طبق حجتهايي كه خداي متعال بر آنان قرار داده است، دستورات او را اطاعت كنند؛ از طرفي اين مكلفان بايد احكام خود را از امام و پيشوايي بگيرند كه معصوم(ع) باشد و زمين هيچوقت خالي از اين حجت معصوم نميباشد. پس آفرينش انسان مكلف بدون وجود انسان كامل معنا ندارد. چه اين كه امام علي(ع) نيز ميفرمايد: «زمين هيچگاه از حجت خالي نيست. حجت خدا يا ظاهر است و آشكارا و يا خائف است و پنهان؛ تا حجتها و برهانهاي خدا باطل نگردد.»(1)
از اين رو همواره بايد انسان كامل در زمين وجود داشته باشد و از آن جا كه شرايط جهان به جايي رسيد كه حاكمان و مردمان، حضور امام معصوم در جامعه را برنتافتند، تنها راه وجود انسان كامل در زمين و كشته نشدن وي، غيبت او بود. و با آماده شدن شرايط و انسانهاي منتظر، امام غايب ظهور خواهد نمود تا مردم را به كمال برساند.
استدلال بر ظهور امام زمان از قرآن كريم: در پارهاي از آيههاي قرآن بشارتهايي درباره آينده تاريخ و سرنوشت زمين داده شده است كه در تفسير، امامان معصوم(ع) آن زمان را زمان ظهور امام مهدي(عج) ميدانند. در برخي آيهها وعده تشكيل حكومت جهاني،(2) بسط دين اسلام و غلبه آن بر ديگر اديان(3)، زمامداري صالحان و شايستگان(4) داده شده است. اما در روايتهاي زيادي نيز بشارت به ظهور امام مهدي(عج) داده شده است كه به حدّ تواتر ميرسد. به طور كلي معتبرترين روايتها از عصر رسول خدا(ص) تا امام حسن عسكري(ع) درباره ظهور امام زمان(عج)، شرايط وعلايم آن و هنگامه تشكيل حكومت جهاني آن امام روايت شده است كه حتي در برخي كتابهاي نوشته شده در قرن اول و دوم هجري ضبط شده و موجود است. مثلاً كتاب مشيخه حسن بن محبوب(5) يا كتاب سليم بن قيس هلالي(6). اين روايتها قرن به قرن در كتابهاي دانشمندان بزرگ نقل شده تا به قرن حاضر رسيده است. مانند قرن 3 هجري: كتاب المهدي تأليف عيسي بن مهران مستعطف؛ قرن 4: ذكر القائم(ع) اثر ابن اخي طاهر(7)؛ قرن 5: كتاب الغيبة شيخ مفيد(8) و...
پينوشتها:
1. اصول كافي، ج 1، باب أن الأرض لاتخلو من حجة.
2. «وقاتلوهم حتي لاتكون فتنة ويكون الدين كلّه للّه؛ با كافران جهاد كنيد تا هيچ فتنهاي در زمين باقي نماند و آيين همه دين خدا گردد.» (سوره انفال، آيه 39)
3. «هوالذي أرسل رسوله بالهدي ودين الحق ليظهره علي الدين كلّه؛ اوست خدايي كه فرستادهاش را با دين حق به هدايت آفريدگان فرستاد تا بر همه اديان عالم برتري و غلبه دهد.» (سوره توبه، آيه 33)
4. «ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون؛ همانا ما پس از تورات در زبور نوشتيم كه البته بندگان نيكوكار من زمين را به ارث ميبرند.» (سوره انبياء، آيه 105)
و نيز «وعدالله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنّهم في الارض؛ خدا وعده داده به كساني كه از شما نيكوكار شود در زمين خلافت دهد.» (سوره نور، آيه 55)
5. وفات: 224 هـ . ق.
6. وفات: 70 يا 90 هـ . ق.
7. وفات: 358 هـ . ق.
8. وفات: 413 هـ . ق.
مرحوم علاّمه سيد محسن امين(قدس سره) در مفتاح الجنات مى فرمايد: بعد از زيارت هر يك از انبياء وائمه(عليهم السلام) واولاد آنان مناسب است اين دعا خوانده شود:
پيامک ( اس ام اس ) ولادت حضرت زينب (س) و روز پرستار
زبيت مرتضي (ع) شاه ولايت اختري سر زد
که از نور رخش، ارض و سما را زيب و زيور زد
بود ميلاد زينب (س) آن که اندر روز ميلادش
در آغوش حسينش خنده بر روي برادر زد
بلبل طبعم غزل خوان در ثناي زينب است
مرغ روحم پرزنان اندر هواي زينب است
آمد آن بانو كه فخر هر زن است
هر دلى با ذكر نامش گلشن است
روح تاريك همه سر گشتگان
در شعاع نور عشقش روشناست
زينب كبرى (س) روز پنجم جمادى الاول سال 5 يا 6 هجرت در مدينه چشم به جهان گشود. خبر تولد نوزاد عزيز، به گوش رسول خدا (ص) رسيد. رسول خدا (ص) براى ديدار او به منزل دخترش حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و به دختر خود فاطمه (س) فرمود:
((دخترم ، فاطمه جان ، نوزادت را برايم بياور تا او را ببينم )).
فاطمه (س) نوزاد كوچكش را به سينه فشرد، بر گونه هاى دوست داشتنى او بوسه زد، و آن گاه به پدر بزرگوارش داد. پيامبر (ص) فرزند دلبند زهراى عزيزش را در آغوش كشيده صورت خود را به صورت او گذاشت و شروع به اشك ريختن كرد. فاطمه (ص) ناگهان متوجه اين صحنه شد و در حالى كه شديدا ناراحت بود از پدر پرسيد: پدرم ، چرا گريه مى كنى ؟!
رسول خدا (ص) فرمود: ((گريه ام به اين علت است كه پس از مرگ من و تو، اين دختر دوست داشتنى من سرنوشت غمبارى خواهد داشت ، در نظرم مجسم گشت كه او با چه مشكلاتى دردناكى رو به رو مى شود و چه مصيبتهاى بزرگى را به خاطر رضاى خداوند با آغوش باز استقبال مى كند)).
یمو شیرین، گونهای لیمو است با نام علمی (Citrus medica ) . میوه آن شیرین و درشت است و آبش بهعنوان مدربه بیماران تبدار داده میشود. خواص لیمو شیرین: - غنی از عناصر قلیایی است. - لیمو حاوی مقدار زیادی اسیدسیتریک و ویتامین C میباشد. - مقدار زیادی فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم دارد. - حالت تازه کنندگی داشته و در صورتی که در چای ریخته شود، طعم مطبوعی پیدا میکند. - عامل ضدعفونی کننده بدن است و به طور طبیعی از تخمیر در معده جلوگیری میکند. - مصرف لیموشیرین در آنفلوانزا و افرادی که دچار تب ناشی از بیماری شدهاند، توصیه میشود. چرا که این میوه خاصیت سم زدایی داخل بدن را از خود نشان دادهاست. - لیمو باعث حفظ کلسیم بدن میشود. - مصرف لیمو در زمان زکام و گلودرد بسیار موثر است. - در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوهای خنک کننده یاد میکنند که برای رفع التهاب و عطش بیماران تبدار توصیه میشود. ـ حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل میدهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرار آور و همین طور ملین دارد. - مرکبات و از جمله لیموشیرین، سرگیجه را بر طرف میکند.
سیاه دانه دارای خواص درمانی بسیاری است. در احایث و روایات اسلامی نیز آمده است که :
" سیاه دانه دوای هر بیماری و دردی است ، به جز مرگ."
برخی خواص آن عبارتند از :
- سیاه دانه طبیعت گرمی دارد.
- به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیموکیتون، دارای اثرات ضد تشنجی است. بررسی ها نشان می دهد سیاه دانه می تواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن شود.
احترام به پدر و مادر
آقا نسبت به پدر و مادر بسيار سفارش ميكردند. گاهي پيش ميآمد در مواقعي كه فرصت داشتند و محافظان در خدمت ايشان جمع بودند، بين دو نماز،مطالب اخلاقي مختلفي را ميفرمودند (كه حوزه نمايندگي سپاه وليامر، مجموعهاي از آن فرمايشات را چاپ كرد).
ايشان يك بار، ضمن توصيه به احترام و رفتار نيك با پدر و مادر، خاطرهاي را بيان كردند و اشاره فرمودند كه، شايد اين موقعيتي كه براي من پيش آمده، حاصل آن دعايي باشد كه پدرم در حقّ من كرده است.
زماني بود كه پدر ايشان ناراحتي شديد چشمي داشتند و آن موقع، آقا ساكن قم بودند. پدرشان را براي معالجه به دكتر برده و آخرش نتيجه اين شده بود كه بايد يك نفر هميشه از او مراقبت كند و براي مطالعه و كارهاي روزمره پدرشان، بايد يك نفر به او كمك كند. ايشان ميفرمودند: "من يك احساس سرگرداني شديد داشتم و دو راه برايم ممكن بود؛ يكي، ادامه سكونت در قم، كه بسيار علاقه داشتم در قم بمانم و به تحصيلم ادامه دهم و دوم، رها كردن قم و رفتن به مشهد و مراقبت از پدرم. مدتها سرگردان بودم و نميتوانستم تصميم بگيرم. " تا اينكه يك روز، به يكي از بزرگان برخورد ميكنند و او جوياي حالشان ميشود. ايشان ماجرا را بيان ميكنند و آن آقا در جواب ميگويد: "شما اين راه را انتخاب كن، برو مشهد و در خدمت پدر باش؛ چهبسا آن چيزي كه شما در قم دنبالش هستي، خدا در مشهد به شما عطا كند. " و آقا ميفرمايند: "حرف آن آقا من را از سرگرداني درآورد و تصميم گرفتم در خدمت پدرم باشم و محل سكونتم را به مشهد منتقل كردم. به هرحال، خدمت به پدر و مادر، در همين دنيا اثر وضعي دارد؛ يعني در همين دنيا پاداش يا كيفر آن را ميبينيد.شايد اين موقعيتي كه براي من پيش آمده، حاصل آن دعايي باشد كه پدرم در حقّ من كرده است. ".
حجاب آقايان!
حجاب از جمله ضروريات دين است كه هر مسلماني چه مرد و چه زن بايستي آن را رعايت نمايد. حدود شرعي حجاب براي زنان و مردان متفاوت است. اسلام عزيز همان طور كه دستور داده است تا زنان خود و زينت هايشان را از نگاه نامحرمان بپوشانند و حجاب سر و بدن و چشم ها را رعايت كنند، به مردان نيز دستور داده است تا حجاب داشته باشند!
حدود شرعي حجاب آقايان!
براساس احكام شرعي يكي از حجاب هاي مهم مردان حجاب ايشان در زمينه نگاه كردن است. مردان بايستي غضّ بصر داشته باشند. اين بدان معناست كه چشم هاي خود را فرو افتاده نگاه دارند. بر اين اساس احكام نگاه كردن داراي ظرافت هاي خاص است كه در ادامه بدان مي پردازيم.
نگاه به محارم
براساس احكام شرعي نگاه كردن به همسر مانعي ندارد امّا نگاه كردن به غير همسر شرعي ممكن است به دو صورت باشد: 1- با قصد لذت. 2- بدون قصد لذت. اگر با قصد لذت باشد حرام الهي است. امّا اگر بدون قصد لذت باشد به جز عورتين مانعي ندارد.
[شیطان] گفت: پرودگارا! پس مرا تا روزی که برانگیخته خواهند شد مهلت ده.
فرمود: تو از مهلت یافتگانی، تا روز [و] وقت معلوم. (حجر (15)، آیه 36 و 38)
بعد از آنکه شیطان بر انسان سجده نکرد و مقام خود را برتر از آن دانست که برای انسان خاکی تعظیم کند، خدا او را از رانده شدگان قرار داد و فرمود: «تا روز جزا بر تو لعنت باد.» (حجر، آیه 35) در این هنگام شیطان از خداوند خواست که او را تا روز برانگیخته شدن انسانها از قبر مهلت دهد و جواب شنید که: تو تا روز و وقت معلومی مهلت داری. او تا «یوم یبعثون » مهلت خواست و خدا «یوم الوقت المعلوم » بدو مهلت داد. سؤال این است که آیا بین این دو روز فرق است؟ و اگر هست به چه نحو است و چه نتایجی دارد؟
مرحوم علامه طباطبایی ذیل این آیه شریفه نکاتی را فرموده اند که به اختصار نقل می شود. تفسیر ایشان از این آیه جالب و شیرین و در عین حال قابل تامل است: «با نظری گذرا به دو آیه معلوم می شود که روز «وقت معلوم» با روزی که مردم برانگیخته می شوند، متفاوت است و حتما باید آن روز قبل از روز بعث باشد.» و سپس در ادامه استدلال می گویند: «اطلاق در آیه 15 سوره «اعراف » که خداوند بدو فرموده تو از مهلت داده شدگانی با آنچه در سوره «ص » و همین جا آمده است مقید می شود یعنی منظور روز وقت معلوم است.» 1
ای بچههای آدم! مگر از شما عهد نگرفته بودم که بنده شیطان نشوید؟!
به یک راه میماند، به یک مسیر که باید رفت. زندگیمان را میگویم. شاید راههای مختلفی باشد که از همهشان بشود رفت و رسید. همه شان بخورند به همان بزرگراه، به همان صراط مستقیم. اما توی همه این راهها یک نفر هست که هی جلوی پایمان مانع بگذارد، جادههای انحرافی بکشد، مسیرهای خاکی که تا بجنبیم کیلومترها از مقصد دورمان کرده است.
إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ در حقیقت، کسانى که کتاب خدا را مىخوانند و نماز برپا مىدارند و از آنچه بدیشان روزى دادهایم، نهان و آشکارا انفاق مىکنند، امید به تجارتى بستهاند که هرگز زوال نمىپذیرد.
باز هم آمد؛ جمعه را می گویم آقا. این انتظار تا کی قرار است طول بکشد. خدا می داند چقدر دلمان هوای دیدنتان را دارد. چقدر ثانیه ها را ورق می زنیم تا بیایید. اگر بدانید چقدر به نرگس های گلدان روی طاقچه عادت کرده ایم. آقای من! کوچه های انتظار را با ستاره آذین بسته ایم که بیایید. غبار روبی کرده ایم از دل هایمان. در انتظار بهاریم. نگویید هنوز زود است که دیگر طاقت انتظار نداریم. خیابان ها را دیده اید؟ کم اند آنها که انتظار مشق می کنند. خیلی ها انتظار را از یاد برده اند. به این هوای خفه عادت کرده اند. یادشان رفته شما می آیید و دوباره آسمان آبی می شود . این جا بعضی ها آسمان را مال خودشان می دانند، خیلی ها زندگی را برای خودشان می خواهند؛ کاش نمی شنیدید که گاهی انقدر جسور می شوند که حتی نفس کشیدن را هم فقط برای خودشان می خواهند. آقای من! از سرزمین انتظار با شما صحبت می کنم. اینجا کوچه ی نرگس های عاشق است. از پشت بام دلمان، کبوتر ها را با نامه ها ی انتظار، راهی آسمان می کنیم. می خوانیدشان، نه؟! برایمان ستاره بفرستید راه را گم نکنیم. می دانید؟ خیلی وقت ها، بعضی ها را که می بینم، دلم می گیرد. اما بعد به خودم می گویم شما می آیید. می آیید و همه چیز درست می شود و همه ی آسمان را به عدالت تقسیم می کنید.
« اگر با آمدن آفتاب از خواب بیدار شویم نمازمان قضاست »
ای منتظران بیائید قبل ازطلوع آفتاب مهدی(ع)از خواب غفلت بیدار شویم ونمازاصلاح خویش را در محراب انتظار بجا آوریم چه آنکه اگر صالح نباشیم نمی توانیم منتظر مصلح باشیم .
آيا انسان در تقديم و تأخير و چگونگي مرگ خود نقشي دارد؟
در يك جواب كلي، پاسخ به پرسش فوق مثبت است، يعني انسان ميتواند با اختيار و اراده، مرگ خود را جلو يا عقب بيندازد، آن را آسان يا سخت كند و ...
توضيح مطلب اين است كه دو دسته عوامل به طور كلي در مرگ و حيات، سلامت و بيماري، وسعت روزي و تنگي آن، سعادت و شقاوت فرد، عزت و ذلت دنيوي و اخروي او و ... مؤثر است:
عوامل مادي از قبيل تلاش و كوشش يا تنبلي و بي حالي، كم خوري يا پرخوري، دارو و درمان و يا بي توجهي و ناپرهيزي و ...
مومن كسي است كه به خدا و انبياي الهي بويژه آخرين آنها حضرت محمد مصطفي (ص) و اوصياي آن حضرت، ائمه هدي (ع) ايمان داشته و در حدّ توان عامل به دستورات آخرين دين خدا باشد؛ و اگر گناهي از او سر زد سريعاً توبه نمايد. براي مومنين بسته به قوّت ايمانشان در اعتقادات و ميزان پايبنديشان به دستورات ديني در عمل، درجات فراواني است كه در كتب اخلاقي و عرفاني به آنها پرداخته مي شود.
به عبارت ديگر مومن يعني مسلمان كامل؛ كسي كه به تمام آنچه خدا وپيامبر امر كرده است, تسليم و پايبند باشد. خداوند مسيري را معين كرده كه در ادامه رسالت پيامبر (صلي الله عليه و اله) بايد به آن مسير ملتزم بود و تبعيت از امامت ائمه معصومين (عليهم السلام) در ادامه رسالت پيامبر (صلي الله عليه و اله) ملاك حق وباطل است و هر كسي در اين مسير قرار گيرد مومن است و هر كسي در اين مسير نباشد مومن نيست. پيامبر اكرم (ص) فرمودند: علي مع الحق والحق مع علي ... علي عليه السلام محور و مدار حق است و هر جا علي باشد حق آنجاست. (بحارالانوار, ج 38ص 26تا 40)
در ادامه مطلب بعضي از صفاتي كه براي مؤمنين درآيات و روايات بيان شده است را آورده ايم كه مي توانيم به وسيله آنها درجه ايمان خود ارزيابي كنيم.
چيزي كه مهم است، نسل جوان ماست؛ طوري كه مقام معظم رهبري ميفرمايند: سه چيز را براي نسل جوان ما خواستهاند. همهتان هم همهجا ديدهايد. در اصل ايشان ورزش، تعليم و تربيت و تهذيب را بعنوان سه اصلي كه خودشان انجام ميدهند، براي همه ما خواستهاند كه ما هم انشاالله انجام بدهيم.
يك روز آقا بيشر نماز ميخواند، يك روز بيشتر قرآن ميخواند ...
اگر يك روز كاري ايشان را تعريف كنم، هر سه مورد را كه ايشان براي ما جوانان گفتهاند، در آن ميبينيم. ايشان حدود
حضرت امام صادق(ع) فرموده: هركس بوسيله خواندن زيارت عاشورا، جدم حسين(ع) را زيارت كند " چه از راه دور يا نزديك" به خدا قسم خداوند هر حاجت مادي و معنوي داشته باشد به او مي دهد.
چند نكته در رابطه با اين حديث قابل ذكر مي باشد:
اول اينكه گوينده مطلب يك امام معصوم است، بنابراين خيلي قابل اهميت مي باشد.
دوم اينكه امام معصوم قسم مي خورد كه اين تأكيدي براينكه حتماٌ حاجت اين شخص را خداوند خواهد داد.
سوم اينكه مي توان در صورتي كه امكان نداشته باشد از نزديك امام حسين(ع) را بوسيله خواندن زيارت عاشورا زيارت كند، از راه دور اين كار را انجام دهد.
عن اميرالمومنين عليه السلام: انّ العبد ليذنب الذنب فينسي به العلمَ الذي كان قد علمه.
امام علي عليه السلام : انسان گاهي گناهي را انجام مي دهد و اين باعث مي شود كه علمي را كه قبلاً داشته است فراموش مي كند.
اين حديث دلالت مي كند كه گناه باعث مي شود انسان علم خود را فراموش كند. و آيه شريفه "ثمّ كان عاقبه الذين اساؤا السوي ان كذبوا بآيات الله" دلالت مي كند كه سرانجام گناه آن است كه انسان آيات خداوند را مي بيند و در عين نشانه بودن آنرا تكذيب مي كند يعني چيزي را كه آيه خداوند است آيه خداوند نمي داند. يعني فهم او تغيير مي كند و نشانه را نشانه نمي داند .
« اللهم صل علي ، علي بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علي من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه
زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائك .»
پيامبر اكرم(ص) فرمودند: "شيطان تا زماني كه مؤمن بر نمازهاي پنج گانه در وقت آن محافظت كند، پيوسته از او در هراس است؛ پس چون آنها را ضايع نمود بر وي جرأت پيدا كرده او را در گناهان بزرگ مي اندازد."
1- برآورده شدن خواسته ها:
حضرت عبدالعظيم حسني از امام حسن عسگري(ع) روايت مي كند كه فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسي تكلم كرد، حضرت موسي فرمود: خداي من. كسي كه نمازها را در وقتش به جاي آورد چه پاداشي دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا مي كنم و بهشتم را برايش مباح مي گردانم."
2- برطرف شدن گرفتاري و ناراحتي:
پيامبر اكرم(ص) فرمودند:"بنده اي نيست كه به وقت هاي نماز و جاهاي خورشيد اهميت بدهد، مگر اين كه من سه چيز را براي او ضمانت مي كنم: برطرف شدن گرفتاري ها و ناراحتي ها، آسايش و خوشي به هنگام مردن و نجات از آتش."
پیشاپیش عید رو به همه ی هم وطنان ایرانی و تمامی دوستداران وبلاگ تبریک میگوییم و امیدواریم سال1392همراه با اتفاقات خوب و بیاد ماندنی برای شما خاطرانگیز باشد
هوا دویاره یخ زده است و من در این هوای بی هوایی دوباره و چند باره و هزار باره هوای تو به سرم زده است .
و به هوای درد و دل با تو به هوای جمکرانت پرواز کرده ام مهدی من .
یا مهدی دلم برای چاه عاشقیمان عجیب تنگ است میخواهم بخوانم بخوانم برای تو در این عید تک تک ندبه های دلم را .
میخواهم زار زار تمام درد فراقم را در گوشت نجوا کنم و تو هم پدرانه بنشینی و گوش دهی و نوازشم کنی.
یا مهدی من!
سلامی گرم و صمیمانه به تمام ایرانیان عزیزامیدوارم هر جا که هستید سالم وسرحال وموفق باشید.
مطالب وبلاگ را تا آخر بنگرید و ماراازنظرات وانتقادات سازندیتان بی نصیب نکنید.ضمنا کپی ویادداشت برداری از مطالب وبلاگ با ذکر منبع مانعی ندارد،اگر کپی کردید لطفا نام سایت یا وبلاگ خود راهم بنویسید.باتشکر
همیشگی آخرت
ابتدا گذرنامه زیر را تکمیل کنید :
نام:انسان نام خانوادگی:آدمیزاد نام پدر:آدم نام مادر:حوا
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
هیأت رهروان
بصیر حسینی
آبینه و
آدرس
abnieh313.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.